INFO PROFIL

Foto saya
JENTREK ROJOIMO WONOSOBO, jawa tengah indonesia, Indonesia
Ya Allah jadikan kami manusia yang bisa keluar dari belenggu “kemunafikan”. Bimbing kami untuk tidak mengoreksi orang lain sebelum diri ini terkoreksi ya Rabb. Jadikan kami manusia yang jujur dan tidak pernah membohongi diri sendiri apalagi orang lain. kepadaMulah kami berserah ya Allah, kepadaMulah kami bermohon karena tanpa kehendakMu kami tidak bisa berbuat apa-apa Affannur Jentrek rojoimo wonosobo . lahir13 Agustus 1989

Minggu, 24 Januari 2010

الگوریتم مرتب‌سازی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرش به: ناوبری, جستجو
الگوریتم مرتب‌سازی، در علوم کامپیوتر و ریاضی، الگوریتمی است که لیستی از داده‌ها را به ترتیبی مشخص می‌چیند.
پر استفاده‌ترین ترتیب‌ها، ترتیب‌های عددی و لغت‌نامه‌ای هستند. مرتب‌سازی کارا در بهینه سازی الگوریتم‌هایی که به لیست‌های مرتب شده نیاز دارند (مثل جستجو و ترکیب) اهمیت زیادی دارد.
از ابتدای علم کامپیوتر مسائل مرتب‌سازی تحقیقات فراوانی را متوجه خود ساختند، شاید به این علت که در عین ساده بودن، حل آن به صورت کارا پیچیده‌است. برای مثال مرتب‌سازی حبابی در سال ۱۹۵۶ به وجود آمد. در حالی که بسیاری این را یک مسئلهٔ حل شده می‌پندارند، الگوریتم کارآمد جدیدی همچنان ابداع می‌شوند (مثلاً مرتب‌سازی کتاب خانه‌ای در سال ۲۰۰۴ مطرح شد).
مبحث مرتب‌سازی در کلاس‌های معرفی علم کامپیوتر بسیار پر کاربرد است، مبحثی که در آن وجود الگوریتم‌های فراوان به آشنایی با ایده‌های کلی و مراحل طراحی الگوریتم‌های مختلف کمک می‌کند؛ مانند تحلیل الگوریتم، داده‌ساختارها، الگوریتم‌های تصادفی، تحلیل بدترین و بهترین حالت و حالت میانگین، هزینهٔ زمان و حافظه، و حد پایین.

فهرست مندرجات

[نهفتن]

[ویرایش] طبقه‌بندی

در علم کامپیوتر معمولاً الگوریتم‌های مرتب‌سازی بر اساس این معیارها طبقه‌بندی می‌شوند:
  • پیچیدگی (بدترین و بهترین عملکرد و عملکرد میانگین): با توجه به اندازهٔ لیست (n). در مرتب‌سازی‌های معمولی عملکرد خوب (O(n log n و عملکرد بد (O(n۲ است. بهترین عملکرد برای مرتب‌سازی (O(n است. الگوریتم‌هایی که فقط از مقایسهٔ کلیدها استفاده می‌کنند در حالت میانگین حداقل (O(n log n مقایسه نیاز دارند.
  • حافظه (و سایر منابع کامپیوتر) : بعضی از الگوریتم‌های مرتب‌سازی «در جا[۱]» هستند. یعنی به جز داده‌هایی که باید مرتب شوند، حافظهٔ کمی ((O(۱) مورد نیاز است؛ در حالی که سایر الگوریتم‌ها به ایجاد مکان‌های کمکی در حافظه برای نگه‌داری اطلاعات موقت نیاز دارند.
  • پایداری[۲] : الگوریتم‌های مرتب‌سازی پایدار ترتیب را بین داده‌های دارای کلیدهای برابر حفظ می‌کنند. فرض کنید می‌خواهیم چند نفر را بر اساس سن با یک الگوریتم پایدار مرتب کنیم. اگر دو نفر با نام‌های الف و ب هم‌سن باشند و در لیست اولیه الف جلوتر از ب آمده باشد، در لیست مرتب شده هم الف جلوتر از ب است.
  • مقایسه‌ای بودن یا نبودن. در یک مرتب‌سازی مقایسه‌ای داده‌ها فقط با مقایسه به وسیلهٔ یک عملگر مقایسه مرتب می‌شوند.
  • روش کلی : درجی، جابجایی، گزینشی، ترکیبی و غیره. جابجایی مانند مرتب‌سازی حبابی و مرتب‌سازی سریع و گزینشی مانند مرتب‌سازی پشته‌ای.
الگوریتم‌های مرتب سازی

[ویرایش] مرتب سازی حبابی

(به انگلیسی: Bubble Sort)
فرض کنید می‌خواهیم n داده به صورت صعودی مرتب شوند. عنصر اول را با با عنصر دوم مقایسه کرده، و در صورتی که عنصر اول بزرگتر باشد باشد جای عنصر اول و دوم را عوض می‌کنیم. همین کار را با عناصر دوم و سوم انجام می‌دهیم و همینطور عناصر سوم و چهارم ، الی آخر. وقتی این کار تمام شد بزرگ‌ترین عنصر بین داده‌ها به آخر لیست می‌رسد . حالا یک بار دیگر از اول این کار را انجام می‌دهیم اما این بار تا عنصر (n -۱)ام ادامه می‌دهیم (عنصر nام در مرحله اول در جای خودش قرار گرفته). باز هم این کار را تا عنصر (n - ۲)ام تکرار می‌کنیم ، و بازهم .... تا اینکه بالاخره داده‌ها مرتب می‌شوند. مثلا:

۰ - ۰)    ۵ ۶ ۴ ۲

۱ - ۱)    ۵ ۶ ۴ ۲

۱ - ۲)    ۵ ۴ ۶ ۲

۱ - ۳)    ۵ ۴ ۲ ۶

۲ - ۱)    ۴ ۵ ۲ ۶

۲ - ۲)    ۴ ۲ ۵ ۶

۳ - ۱)    ۲ ۴ ۵ ۶
مرحله اول سه مقایسه ، مرحله دوم دو مقایسه و مرحله سوم یک مقایسه داره ، که روی هم می‌شوند شش مقایسه. در کل این روش n (n - ۱) / ۲ مقایسه لازم داره. اما نه همیشه. به مثال زیر توجه کنید:

۰ - ۰)    ۰ ۷ ۱ ۳ ۵ ۴

۱ - ۱)    ۰ ۱ ۷ ۳ ۵ ۴

۱ - ۲)    ۰ ۱ ۷ ۳ ۵ ۴

۱ - ۳)    ۰ ۱ ۳ ۷ ۵ ۴

۱ - ۴)    ۰ ۱ ۳ ۵ ۷ ۴ 

۱ - ۵)    ۰ ۱ ۳ ۵ ۴ ۷ 

۲ - ۱)    ۰ ۱ ۳ ۵ ۴ ۷

۲ - ۲)    ۰ ۱ ۳ ۵ ۴ ۷

۲ - ۳)    ۰ ۱ ۳ ۵ ۴ ۷

۲ - ۴)    ۰ ۱ ۳ ۴ ۵ ۷ 

۳ - ۱)    ۰ ۱ ۳ ۴ ۵ ۷

۳ - ۲)    ۰ ۱ ۳ ۴ ۵ ۷

۳ - ۳)    ۰ ۱ ۳ ۴ ۵ ۷

۴ - ۱)    ۰ ۱ ۳ ۴ ۵ ۷

۴ - ۲)    ۰ ۱ ۳ ۴ ۵ ۷

۵ - ۱)    ۰ ۱ ۳ ۴ ۵ ۷
همونطور که می‌بینید انتهای مرحله ۲ داده‌ها مرتب هستن. تشخیص این مساله هم کار سختی نیست: اگه به مرحله‌ای رسیدیم که هیچ جابجایی در اون رخ نداد نتیجه می‌شه که داده‌ها مرتب هستن (مرحله سوم). پس بعد از مرحله ۳ مطمئن می‌شیم که داده هامون مرتب شدن و نیازی به مراحل ۴ و ۵ نیست. پیاده سازی (مرتب سازی حبابی) در c++


void bubble_sort (int arr [ ] , int n)

{

  register int i , j , t , c;

(--  for (i = n - ۲ ; i >= ۰ ; i 

  {

    c = ۰;

   (++ for (j = ۰ ; j <= i ; j 

       if (arr [ j ] > arr [ j + ۱ ]) 

     {

     ; ] t = arr [ j

          arr [ j ] = arr [ j + ۱ ]; 

       ; arr [ j + ۱ ] = t
        C++;

   }

     (if (c == ۰ 

       ; break

  }
}

[ویرایش] مرتب سازی انتخابی

(به انگلیسی: Selection Sort)
معمولاً اطلاعات و داده‌های خامی که در اختیار برنامه نویس قرار داره بصورت نامرتب هستن. مواقعی پیش می‌یاد که لازمه این داده‌ها بر حسب فیلد خاصی مرتب بشن؛ مثل لیست دانش آموزان بر حسب معدل ، لیست کارمندان بر حسب شماره پرسنلی ، لیست دفترچه تلفن بر حسب نام خانوادگی و ... روشهای متعددی برای مرتب سازی وجود داره که من قصد دارم تا حد امکان شما رو با این روشها آشنا کنم. برای شروع روش مرتب سازی انتخابی (Selection Sort) رو توضیح می‌دم.
روش انتخابی اولین روشیه که به ذهن می‌رسه: بزرگ‌ترین رکورد بین رکوردهای لیست رو پیدا می‌کنیم و به انتهای لیست انتقال می‌دیم. از بقیه رکوردها بزرگ‌ترین رو انتخاب می‌کنیم و انتهای لیست - کنار رکورد قبلی - قرار می‌دیم و ... مثلا:

۰:  ۹ ۱ ۶ ۴ ۷ ۳ ۵

۱:  ۵ ۱ ۶ ۴ ۷ ۳ ۹

۲:  ۵ ۱ ۶ ۴ ۳ ۷ ۹

۳:  ۵ ۱ ۳ ۴ ۶ ۷ ۹

۴:  ۴ ۱ ۳ ۵ ۶ ۷ ۹

۵:  ۳ ۱ ۴ ۵ ۶ ۷ ۹

۶:  ۱ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۹

پیاده سازی (مرتب سازی انتخابی) در c++

void selection_sort (int arr[] , int n) 

{

  register int i , j; 

  int max , temp; 

  (--for (i = n - ۱ ; i > ۰ ; i 

  }

    max = ۰; 

    for (j = ۱ ; j <= i ; j++) 

      if (arr[ max ] < arr[ j]) 

            max = j; 

          ; ] temp = arr[ i

            arr[ i ] = arr[ max];

            arr[ max ] = temp;

 }

}

[ویرایش] مرتب سازی درجی

(به انگلیسی: Insertion Sort)
  • در مرتب سازی درجی،ابتدا عنصر دوم با عنصر اول لیست مقایسه می‌شود و در صورت لزوم با عنصر اول جابجا می‌شود به طوری که عناصر اول و دوم تشکیل یک لیست مرتب دوتایی را بدهند. سپس عنصر سوم به ترتیب با دو عنصر قبلی خود یعنی عناصر دوم و اول مقایسه و درجای مناسبی قرار می‌گیرد به طوری که عناصر اول و دوم و سوم تشکیل یک لیست مرتب سوم و دوم و اول مقایسه و درجای مناسب قرار می‌گیرد به طوری که عناصر اول و دوم و سوم و چهارم تشکیل یک لسیت مرتب چهارتایی را بدهند و در حالت کلی عناصر i ام با i-1 عنصر قبلی خود مقایسه می‌گردد تا در مکان مناسب قرار گیرد به طوری که i عنصر تشکیل یک لیست مرتب i تایی را بدهند و این روند تا مرتب شدن کامل لیست ادامه می‌یابد.یا به صورت دقیق تر :
  • مرحلهٔ 1:[1]A خودش به طور بدیهی مرتب است.
  • مرحلهٔ 2:[2]A را یا قبل از یا بعد از [1]A درج می کنیم طوری که [1]A و [2]A مرتب شوند.
  • مرحلهٔ 3:[3]A را در مکان صحیح در [1]A و [2]A درج می کنیم به گونه‌ای که [1]Aو [2]A و[3]A مرتب شده باشند.
  • مرحله A[n]:n را در مکان صحیح خود در [1]Aو [2]A و ... و[A[n-1 به گونه‌ای درج می کنیم که کل آرایه مرتب باشد.
  • زمان اجرای الگوریتم مرتب سازی درجی از(O(n^2 است.
  • این الگوریتم از الگوریتم های پایدار می‌باشد و در یک آرایهٔ کاملا مرتب بهترین حالت را دارد و برای یک آرایهٔ مرتب شده معکوس بدترین حالت را دارد.
  • ثابت شده است که برای n های کوچکتر از 20 مرتب سازی درجی سریع ترین روش مرتب سازی است.

  • پیاده سازی (مرتب سازی درجی) در c++

void Insertion_sort (int A[] , int n) 

{

 int i , j ,temp;  

  for (i =1 ; i < n ; i++) 

  {

    temp = A[i]; 

    for (j = i ; j >0 && A[j-1]>temp; j--) 

      A[j]=A[j-1]; 

    A[j]=temp; 

         
 }

}

[ویرایش] مرتب سازی پایه‌ای (مبنایی)

(به انگلیسی: radix sort)

  • مرتب سازی مبنایی الگوریتمی است که لیستی با اندازهٔ ثابت و اعضایی با طول k را در زمان (O(kn اتجام می‌دهد.ورودی ها را به بخش های کوچکی تقسیم می کنیم(اگر یک کلمه است آن را به حرف هایش می شکنیم و اگر عدد است آن را به ارقامش) سپس ابتدا لیست را بر اساس کم ارزش ترین بیت(حرف یا رقم) مرتب می کنیم، سپس بر اساس دومین بیت ، تا در نهایت بر اساس پرارزش ترین بیت.به این ترتیب پس از k مرحله لیست مرتب می‌شود.
  • این روش مرتب سازی پایدار است و در تهیهٔ واژه نامه‌ها و مرتب سازی اعداد استفاده می‌شود.
  • مرتبهٔ اجرایی این الگوریتم در بهترین حالت از(O(nlgn و در بدترین حالت از(O(n^2 است.
  • پیاده سازی radix sort

{

  int i , j , k ;

for (i = 1 ; i<=5 ; i++) 

  {

   

    for (j = ۰ ; j 
{ 

       k=ith digit of x[j];

    place x[j] at rear of q[k];
 
  }
for (j=0;j<10;j++)
place element of q[j] in next sequential position of x;

}

[ویرایش] bucket sort

bucket sort به طور متوسط در یک زمان خطی به طول می انجامد.این الگوریتم با فرض اینکه ورودی ها به طور تصادفی و به صورت یکنواخت در بازهٔ (1و0] توزیع شده اند، کار می‌کند.
  • ایدهٔ bucket sort این است که بازهٔ (1و0] را به زیربازه‌هایی با سایز یکسان تقسیم می‌کند و سپس ورودیها را در این زیربازه‌ها توزیع می کنیم( در واقع این ورودی ها با توجه به مقدارشان در این زیربازه‌ها قرار می‌گیرند). اگر ورودی ها توزیعی یکنواخت داشته باشند ، انتظار داریم که هر عدد در یک زیربازه قرار گرفته باشد.برای تولید خروجی ، اعداد داخل هر زیربازه را به یک روش مرتب سازی (معمولا مرتب سازی درجی به دلیل کارایی خوب در مرتب سازی تعداد کم ورودی)مرتب می کنیم. سپس داده‌های مرتب شدهٔ هر زیربازه در کنار هم قرار می دهیم.
  • شبه کد bucket sort

1.n<-length [A]

2.for i=1 to n do

3.  insert A[i] into list B[nA[i]]

4.for i=0 to n-1 do

5.  sort list B with Insertion sort

6.concatenate the list B[0],B[1],...B[n-1] together in order.


[ویرایش] مرتب سازی هرمی

(به انگلیسی: Heap Sort)
همان طور که می دانیم ، هرم تقریبا مرتب است، زیرا هر مسیری از ریشه به برگ ، مرتب است. به این ترتیب ، الگوریتم کارآمدی به نام مرتب سازی هرمی را می‌توان با استفاده از آن به دست آورد.این مرتب سازی همانند سایر مرتب سازی ها بر روی یک آرایه صورت می‌گیرد. این روش مرتب سازی همانند مرتب سازی سریع از یک تابع کمکی استفاده می‌کند.
  • پیچیدگی آن همواره از(O(nlgn است. و بر خلاف مرتب سازی سریع به صورت بازگشتی نیست.
  • در این روش درخت heap روی آرایه ساخته می‌شود.
  • این الگوریتم پایدار نمی‌باشد.

[ویرایش] مرتب سازی شل

(به انگلیسی: Shell Sort)
نام این الگوریتم از نام مخترع آن گرفته شده‌است. در این الگوریتم از روش درج استفاده می‌شود.
به عنوان مثال رشته f d a c b e را تحت این الگوریتم مرتب می‌کنیم.

F     d   a    c    b    e             : شروع

           C     d   a    f    d    e            : مرحله اول

           A     b   c    d    e    f            : مرحله دوم

           A     b   c    d    e    f             : نتیجه

در مرحله اول : داده‌های با فاصله ۳ از یکدیگر ، مقایسه و مرتب شده ، در مرحله دوم
داده‌های با فاصله ۲ از یکدیگر ، مقایسه و مرتب می‌شوند  و در مرحله دوم داده‌ها با
فاصله یک از یکدیگر مقایسه و مرتب می‌شوند .
منظور از فاصله سه این است که عنصر اول با عنصر چهارم(۳+۱) ، عنصر دوم با عنصر پنجم(۵=۳+۲) و عنصر سوم با عنصر ششم(۶=۳+۳) مقایسه شده در جای مناسب خود قرار می‌گیرد .
برای انتخاب فاصله در اولین مرحله ، تعداد عناصر لیست بر ۲ تقسیم می‌شود(n/۲) وفاصله بعدی نیز با تقسیم فاصله فعلی بر ۲ حاصل می‌گردد و الگریتم تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که این فاصله به صفر برسد.
برای نمونه اگر تعداد عناصر برابر با ۱۰ باشد ، فاصله در مرحله اول برابر با ۵ ، در مرحله دوم برابر با ۲ ور در مرحله سوم برابر با ۱ و در نهایت برابر با صفر خواهد بود .
زمان مرتب سازی shell  از رابطه n       پیروی می‌کند که نسبت به    n^۲  بهبود
خوبی پیدا کرده‌است لذا  سرعت عمل روش مرتب سازی شل از روشهای  انتخابی ، در جی 
و حبابی بیشتر است.
پیاده سازی مرتب سازی شل)) در c++ :

#include

#include

< include

Void shell(int *,char*,int)
Int main()

{

            Char s[۸۰];

            Int gap[۸۰];

           (); Clrscr

           ;(«: Printf(» Enter a string

        ); Gets(s

        )); Shell(gap,s,strlen(s

        ); Printf(«\n the sorted string is : ٪s»,s

            Getch();

            Return ۰;

}

****************************//

Void shell(int gap [], char * item, int count)
{

                Register int I, j,step,k,p;

               ; Char x

                Gap[۰] =count /۲;

                While(gap[k] > ۱)

{

 ++; K

Gap[k]=gap[k-۱]/۲;

}//end of while

For (i= ۰;i<=k;i++)

{

Step=gap[i];

For(j=step;j

{

X=item[j];

P=j-step;

             While(p>=۰ &&  x

{

Item[p+step]=item[p];

P=p-step;

}

Item[p+step]=x;

       }

}

}

[ویرایش] مرتب سازی سریع

(به انگلیسی: Quick Sort)
مرتب سازی سریع (Quick Sort) از جمله روشهای محبوب و با سرعت بالا برای مرتب کردن داده‌ها محسوب می‌شه. این روش هم مثل روش ادغام از تقسیم و حل (Divide and Conqure) برای مرتب کردن داده‌ها استفاده می‌کنه. به این ترتیب که داده‌ها رو به دو قسمت مجزا تقسیم، و با مرتب کردن اونها کل داده‌ها رو مرتب می‌کنه. برای اینکار یکی از داده‌ها (مثلاً داده اول) به عنوان محور انتخاب می‌شه. داده‌ها بر اساس محور طوری چینش می‌شن که همه داده‌های کوچک‌تر از محور سمت چپ و داده‌های بزرگ‌تر یا مساوی اون سمت راستش قرار می‌گیرن. با مرتب کردن دو قسمت به دست اومده کل داده‌ها مرتب می‌شن. در این حالت مثل روش ادغام نیازی به ادغام کردن داده‌ها نیست. چرا که قسمت سمت راست همگی از قسمت سمت چپ کوچک‌تر هستن و بالعکس. مثلاً اعداد صحیح زیر رو در نظر بگیرید:

۵  ۶  ۱  ۹  -۲  ۴  ۵  ۱۵  ۳  ۱  ۴  ۱۰

عدد ۵ رو به عنوان محور در نظر می‌گیریم. داده‌ها به این صورت بازچینی می‌شن:

۱  -۲  ۴  ۳  ۱  ۴  ۵  ۶  ۹  ۵  ۱۵  ۱۰

همونطور که مشاهده می‌کنید اعداد سمت چپ عدد ۵ زیر خط دار همگی از ۵ کوچیکتر و اعداد سمت راست بزرگ‌تر یا مساوی اون هستن.
پیاده سازی مرتب سازی Quick sort)) در c++
تابع partition با دریافت آرایه و حد بالا و پایین تکه‌ای که باید تقسیم بشه عملیات لازم رو انجام می‌ده، و اندیس محل تفکیک رو (محل عدد ۵ در مثال بالا) به عنوان نتیجه بر می‌گردونه.

int partition (int arr[ ] , int low , int high) 

{

 int lb = low + ۱ , rb = high , temp , pivot = arr[ low ] , p; 

 while (lb <= rb)

 {

  while (arr[ lb ] <= pivot && lb <= rb) 

   lb++; 

  while (arr[ rb ] > pivot && lb <= rb) 

   rb--; 

  if (lb < rb) 

  {

   temp = arr[ lb];

   arr[ lb ] = arr[ rb];

   arr[ rb ] = temp;

  }

 }

 (if (rb == high

  p = high; 

else if(rb == low)

  p = low; 

 else

  p = lb – ۱;

 arr[ low ] = arr[ p];

 arr[ p ] = pivot;

 return p;

}
اگه این تابع رو برای مثال بالا استفاده کنیم مقدار ۶ (اندیس ۵ زیرخط دار) برگشت داده می‌شه. با تکرار کردن این عملیات برای دو قسمت به دست اومده (در مثال بالا از اندیس صفر تا ۵ و از اندیس ۷ تا ۱۱) داده‌ها به صورت کامل مرتب می‌شن.
بر اساس گفته‌های بالا تابع مرتب سازی به این صورت خواهد بود:

void quick_sort (int arr[ ] , int low , int high)

{
if (low < high) 

 {

  int p = partition(arr , low , high); 

  quick_sort(arr , low , p – ۱); 

  quick_sort(arr , p + ۱ , high);

 }

}
همونطور که مشاهده می‌کنید این تابع بصورت بازگشتی نوشته شده. در صورتی که بخواید به صورت غیر بازگشتی بنویسید باید از پشته به صورت زیر استفاده کنید:

void quick_sort (int arr[ ] ,int n)

{

 stack st;

 st.push(۰); 

 st.push(n – ۱); 

 int low , p , high; 

 while(! st.isempty())

 {

  high = st.pop();

  low = st.pop();

  p = partition(arr , low , high); 

  if (p > low)

  {

   st.push(low);

   st.push(p – ۱); 

  }

  if (p < high)

 {

   st.push(p + ۱);

   st.push(high);

  }

}

}

[ویرایش] مرتب سازی ادغامی

(به انگلیسی: Merge Sort)
روش مرتب سازی ادغامی از الگوریتم تقسیم و حل (divide-and-conqure) برای مرتب کردن داده‌ها استفاده می‌کنه. در این الگوریتم مساله به چند جزء کوچک‌تر تقسیم می‌شه. هر کدوم از این قسمت‌ها رو به طور مجزا حل کرده ، و با ترکیب اونها به مساله اصلی می‌رسیم. و اما طرح کلی مرتب سازی ادغام:
در این روش داده‌ها به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شن. و هر کدوم از این قسمت‌ها - به صورت بازگشتی - مرتب ، و با ادغامشون دادها بصورت کامل مرتب می‌شن.
پیاده سازی مرتب سازی Merge sort)) در c++

void merge_sort (int arr[ ] , int low , int high)

{

 if (low >= high) 
  return;

 int mid = (low + high) / ۲; 

 merge_sort (arr , low , mid);

 merge_sort (arr , mid + ۱ , high); 

 merge_array (arr , low , mid , high); 

}
procedure merge_sort (var arr : array of integer ; l : integer ; h : integer);
var

 m : integer;

begin

 if l >= h then

  exit;

 m := (l + h) div ۲; 

 merge_sort (arr , l , m);

 merge_sort (arr , m + ۱ , h);

 merge_array (arr , l , m , h); 

end;

این توابع اونقدر ساده هستن که نیاز به هیچ توضیحی ندارن. فقط می‌مونه تابع merge_array که دو زیر آرایه رو با هم ادغام می‌کنه.

void merge (int arr[ ] , int low , int mid , int high)
{

 register int i , j , k , t; 

 j = low; 

 for (i = mid + ۱ ; i <= high ; i++)

 {

  while (arr[ j ] <= arr[ i ] && j < i)

   j++; 

  if (j == i)

   break; 

  t = arr[ i]; 

  for (k = i ; k > j ; k--) 

   arr[ k ] = arr[ k – ۱];

  arr[ j ] = t;

 }

}

procedure merge_array (var arr : array of integer ; l : integer ; m : integer ; h : integer); 

var

 i , j , k , t : integer; 

begin

 j := l; 

 for i := m + ۱ to h do

 begin

  while (arr[ j ] <= arr[ i ]) and (j < i) do

   inc (j);

  if j = i then

   break; 

  t := arr[ i];

  for k := i downto j + ۱ do

   arr[ k ] := arr[ k – ۱];

  arr[ j ] := t;

 end; 

End;

تابع merge_array خود آرایه و اندیسهای بالا ، پایین و جداکننده زیر آرایه‌ای رو که باید ادغام بشه دریافت می‌کنه ، و به صورت درجا (بدون استفاده از آرایه کمکی) دو قمست مرتب شده زیر آرایه رو ادغام می‌کنه.

[ویرایش] مرتب سازی درجی

(به انگلیسی: Insertion Sort)
مرتب سازی درجی یکی از روشهای مرتب سازی رایج و البته نه چندان کارا محسوب می‌شه. این روش در مقایسه با مرتب سازی حبابی و انتخابی سرعت بهتری داره و برای مرتب کردن تعداد کمی از عناصر مناسبه. به همین خاطر مراخل انتهایی روش مرتب سازی سریع با کمک گرفتن از این روش انجام می‌گیره.
الگوریتم مرتب سازی درجی بر اساس مرتب سازیهایی که معمولاً خود ما بصورت دستی انجام می‌دیم طراحی شده. فرض کنید دسته کارتی با شماره‌های ۱ تا ۱۰ بصورت نامرتب و کنار هم روی زمین چیده شدن:
۵ ۲ ۹ ۳ ۱ ۱۰ ۴ ۶ ۸ ۷
کارت دوم رو نسبت به کارت اول در جای مناسب خودش قرار می‌دیم:
۲ ۵ ۹ ۳ ۱ ۱۰ ۴ ۶ ۸ ۷
حالا نوبت به کارت سوم می‌رسه. این کارت رو نسبت به دو کارت قبلی در جای مناسب قرار می‌دیم. چون ۹ در مقایسه با ۲ و ۵ جای درستی داره بدون هیچ جابجایی به کارت چهارم می‌رسیم. جای این کارت رو نسبت به سه کارت قبلی مشخص می‌کنیم:
۲ ۳ ۵ ۹ ۱ ۱۰ ۴ ۶ ۸ ۷
و به همین ترتیب تا آخر ادامه می‌دیم.
اگه n تعداد عناصر رو مشخص کنه ، این روش n - ۱ مرحله رو برای مرتب کردن طی می‌کنه. بعد از اتمام مرحله i ام مطمئنا i + ۱ عنصر اول به صورت مرتب شده هستن (قسمتی که زیرشون خط کشیده شده). این مساله یکی از حسنهای مرتب سازی درجی محسوب می‌شه: در هر مرحله حتما قطعه‌ای از عناصر مرتب شذه هستن. مرتب سازی حبابی این ویژگی رو نداره.
پیاده سازی(مرتب سازی درجی) در c++

void insertion_sort (int arr[ ] , int n)

{

  register int i , j , t; 

 (++ for (i = ۱ ; i < n ; i

  }

  ]; t = arr[ i 

   (-- for (j = i ; j > ۰ && arr[ j - ۱ ] >= t ; j

     ; arr[ j ] = arr[ j - ۱] 

    arr[ i ] = t;

  }

}

۷ - مرتب سازی Heep Sort))

یک الگوریتم مرتب سازی در حافظه (RAM) می‌باشد. Heap یک درخت دودویی کامل است با ارتفاع Height = ëlog nû هر گره (node) یک کلید بیشتر ندارد که بزرگ‌تر یا برابر کلید گره پدر (parent) می‌باشد. بصورت یک آرایه (Array) ذخیره می‌شود. برای هر گره (i) فرزندان آن در گره‌های (۲i) و (۲i+۱) ذخیره شده‌اند. پدر هر گره (j) در گره (j/۲) می‌باشد.
الگوریتم Insert در Heap Sort چگونه است؟
۱) رکورد جدید در آخر Heap اضافه می‌شود.
۱) کلید آن با کلید گره پدر مقایسه می‌شود و اگر مقدار آن کوچک‌تر بود محل آن با محل گره پدر تعویض می‌شود.
۱) در صورت لزوم عمل (۲) تا ریشه درخت (Root) ادامه می‌یابد.
الگوریتم Remove در Heap Sort چگونه است؟ ۱) کوچک‌ترین کلید که در گره Root می‌باشد خارج می‌شود. ۲) بزرگ‌ترین کلید (آخرین گره) به گره Root منتقل می‌گردد. ۳) کلید آن با کوچک‌ترین کلید فرزند مقایسه می‌شود و اگر بیشتر بود جای آن دو تعویض می‌شود. ۴) در صورت لزوم عمل (۳) تا آخر Heap تکرار می‌گردد.

[ویرایش] فهرست الگوریتم‌های مرتب‌سازی

در این جدول، n تعداد داده‌ها و k تعداد داده‌ها با کلیدهای متفاوت است. ستون‌های بهترین، میانگین و بدترین، پیچیدگی در هر حالت را نشان می‌دهد و حافظه بیانگر مقدار حافظهٔ کمکی (علاوه بر خود داده‌ها) است.
نام بهترین میانگین بدترین حافظه پایدار مقایسه‌ای روش توضیحات
مرتب سازی حبابی (Bubble sort) (O(n (O(n۲ (O(۱ بله بله جابجایی Times are for best variant
Cocktail sort (O(n (O(n۲ (O(۱ بله بله جابجایی
Comb sort (O(n log n (O(n log n (O(۱ خیر بله جابجایی
Gnome sort (O(n (O(n۲ (O(۱ بله بله جابجایی
Selection sort (O(n۲ (O(n۲ (O(n۲ (O(۱ خیر بله گزینشی
Insertion sort (O(n (O(n۲ (O(۱ بله بله درجی
Shell sort (O(n log n (O(n log۲n (O(۱ خیر بله درجی Times are for best variant
Binary tree sort (O(n log n (O(n log n (O(۱ بله بله درجی
Library sort (O(n (O(n log n (O(n۲ ε+۱)n) بله بله درجی
Merge sort (O(n log n (O(n log n (O(n بله بله Merging
In-place merge sort (O(n log n (O(n log n (O(۱ بله بله Merging Times are for best variant
Heapsort (O(n log n (O(n log n (O(۱ خیر بله گزینشی
Smoothsort (O(n (O(n log n (O(۱ خیر بله گزینشی
Quicksort (O(n log n (O(n log n (O(n۲ (O(n خیر بله Partitioning Naive variants use (O(n space
Introsort (O(n log n (O(n log n (O(n log n (O(n خیر بله Hybrid
Pigeonhole sort (O(n+k (O(n+k (O(k بله خیر Indexing
Bucket sort (O(n (O(n (O(n۲ (O(k بله خیر Indexing
Counting sort (O(n+k (O(n+k (O(n+k بله خیر Indexing
Radix sort (O(nk (O(nk (O(n بله خیر Indexing
Patience sorting (O(n (O(n log n (O(n خیر بله درجی تمام زیر دنباله‌های صعودی را با (O(n log (log(n پیدا می‌کند.
این جدول الگوریتم‌هایی را توضیح می‌دهد که به علت اجرای بسیار ضعیف و یا نیاز به سخت‌افزار خاص، کاربرد زیادی ندارند.
نام بهترین میانگین بدترین حافظه پایدار مقایسه‌ای توضیحات
Bogosort (O(n O(n × n!) بدون حد (O(۱ خیر بله
Stooge sort (O(n۲٫۷۱ (O(n۲٫۷۱ (O(۱ خیر بله
Bead sort (O(n (O(n N/A خیر به سخت‌افزار مخصوص نیاز دارد.
Pancake sorting (O(n (O(n خیر بله به سخت‌افزار مخصوص نیاز دارد.
Sorting networks (O(log n (O(log n بله بله Requires a custom circuit of size (O(log n

[ویرایش] پاورقی

  1. ^ inplace
  2. ^ stability

[ویرایش] منابع



Tidak ada komentar:

Posting Komentar